Po pierwsze, należy ustalić czy zawarta przez Ciebie umowa o pozycjonowanie jest umową o dzieło, czy tez umową o świadczenie usług. Jeśli przedmiotem umowy jest konkretnie oznaczony efekt np. osiągnięcie pozycji co najmniej 10 na wskazaną frazę, albo dodanie strony internetowej do kilkunastu katalogów w ciągu miesiąca to mamy do czynienia z umową o dzieło. Natomiast jeśli przedmiot świadczenia został określony jako pozycjonowanie strony internetowej albo też świadczenie usług reklamowych to będziemy mieli do czynienia z umową o świadczenie usług. W zależności od zawartej umowy sposób rozwiązania umowy o pozycjonowanie będzie różny.
Jeśli umowa o pozycjonowanie jest umową o świadczenie usług to będziemy mogli ją rozwiązać powołując się na art. 746 Kodeksu Cywilnego.
§ 1. Dający zlecenie może je wypowiedzieć w każdym czasie. Powinien jednak zwrócić przyjmującemu zlecenie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia; w razie odpłatnego zlecenia obowiązany jest uiścić przyjmującemu zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom, a jeżeli wypowiedzenie nastąpiło bez ważnego powodu, powinien także naprawić szkodę.
W takim wypadku będziemy zobowiązani zwrócić firmie, która zajmuje się pozycjonowaniem część wynagrodzenia oraz wszystkie wydatki , które firma poniosła w związku z świadczeniem swoich usług. Wydatki w związku z pozycjonowaniem naszej strony internetowej mogą być związane z tworzeniem stron zapleczowych, dodawaniem katalogów, czy też opłaceniem copywriterów i innych współpracowaników. Obowiązek naprawienia szkody w przypadku umów o pozycjonowanie raczej nie znajdzie swojego zastosowania, gdyż trudno wyobrazić sobie jaką szkodą mógłby wyrządzić dający zlecenie względem firmy pozycjonującej. Z tychże powodów warto przed wypowiedzeniem obliczyć koszta, które będziemy musieli w związku z wypowiedzeniem zapłacić.
§ 3. Nie można zrzec się z góry uprawnienia do wypowiedzenia zlecenia z ważnych powodów.
W wielu umowach o pozycjonowanie prawo do wypowiedzenia umowy zostało ograniczone do wypowiedzenia z ważnych powodów. W związku z tym w wypowiedzeniu będziemy musieli powołać się na ważny powód. W orzecznictwie za ważny powód, o którym mowa w art. 746 § 3 k.c., uznaje się np.
- działanie przyjmującego zlecenie wbrew wskazówkom lub interesowi dającego zlecenie
- uzasadnioną okolicznościami utratę zaufania do przyjmującego zlecenie
- uzasadnioną ocenę, że cel umowy nie zostanie osiągnięty z przyczyn leżących po stronie kontrahenta
- poważne naruszenie obowiązków wymienionych w umowie (V GC 106/15)
W przypadku umowy o pozycjonowanie będziemy mogli wskazać, że ważnym powodem jest:
- uzasadniona ocena, że pozycja w wynikach wyszukiwania nie poprawi się w najbliższym czasie (np. gdy po pół roku współpracy z firmą pozycjonerską nie mamy jakichkolwiek efektów)
- utrata zaufania do firmy pozycjonerskiej na skutek braku odwiedzin naszej strony internetowej z fraz kluczowych, które zostały zaproponowane i wypozycjonowane przez firmę pozycjonerską. Rozdżwięk pomiędzy zapewnianymi efektami i sensownością pozycjonowania, a rzeczywistym stanem rzeczy jest na tyle duży, że utraciliśmy zaufanie względem kompetencji firmy pozycjonerskiej.
- utrata zaufania do firmy pozycjonerskiej na skutek stosowania metod niezgodnych z wskazówkami/praktykami google (warto przejrzeć w tym zakresie linki prowadzące do naszej strony na stronie https://pl.majestic.com/ ,jeśli znajdziemy linki o słabej jakości to można dowodzić, że firma pozycjonerska podejmowała działania, które mogą zaszkodzić naszej stronie internetowej).
Jeśli umowa o pozycjonowanie jest umową o dzieło, to zamawiający ma mniejsze szanse na skuteczne wypowiedzenie umowy.
- 644 KC Dopóki dzieło nie zostało ukończone, zamawiający może w każdej chwili od umowy odstąpić płacąc umówione wynagrodzenie. Jednakże w wypadku takim zamawiający może odliczyć to, co przyjmujący zamówienie oszczędził z powodu niewykonania dzieła.
W tym wypadku będziemy musieli obliczyć wynagrodzenie za wszystkie pozostałe okresy umowy o dzieło oraz odliczyć to, co przyjmujący zamówienie oszczędził. Odliczenie zaoszczędzonych kosztów od pozostałego wynagrodzenia może być niezwykle trudne, a to z tego też powodu, że będziemy musieli wykazać, że firma pozycjonująca zaoszczędziała na naszym wypowiedzeniu np. na wykupieniu kolejnych katalogów, utrzymywaniu strony zapleczowej etc.
- 636 KC Jeżeli przyjmujący zamówienie wykonywa dzieło w sposób wadliwy (np. używa w celu pozycjonowania technik, które są zabronione przez Google) albo sprzeczny z umową, zamawiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu zamawiający może od umowy odstąpić.
- 635 KC Jeżeli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła.
- 631 KC Jeśli wynagrodzenie jest kosztorysowe i zaszła konieczność znacznego podwyższenia wynagrodzenia kosztorysowego to zamawiający może od umowy odstąpić.
Miło, że czytasz nasze Artykuły :) Mamy dla Ciebie prezent! Odbierz listę 3 narzędzi do automatyzacji twojego biznesu ⤵️
Pozostałe Artykuły
Zobacz WszystkieChcesz Otrzymać 5 Sposobów
Jak zwiększyć liczbę klientów?
- 1. 5x Szybszy Rozwój Biznesu niż w Tradycyjny Sposób
- 2. Zwiększ liczbę swoich klientów
- 3. Jesteś gotowy, aby zacząć budować marketing od podstaw ?
Wprowadź email i otrzymaj dostęp ...