11 najczęściej popełnianych błędów przez copywritterów

  • 14 września, 2020

Zaczynasz swoją karierę jako copywritter? A może, prowadzisz stronę internetową i chcesz przyciągać uwagę potencjalnych klientów dobrymi tekstami?  Jednak, niewiele jest potrzebne by nazwać się tekściarzem. Dostęp do sieci, podstawowa znajomość programu do edycji tekstu i wyobraźnia. Proste? To dopiero początek, a nie gwarancja sukcesu. Wielu amatorów zapomina o ciągłym doskonaleniu swoich umiejętności. Niestety, są chwile kiedy popełniają nieodwracalne błędy. Oto kilka z nich: 

1.Brak weryfikacji kilku źródeł przed rozpoczęciem pisania

Niezrobienie tzw. “researchu” na temat, który przyciągnie odbiorców. Musisz wiedzieć od czego zacząć. Jeśli Twoje treści są przeznaczone dla czytelników z danego kręgu, upewnij się, że naprawdę ich zainteresują. Powinieneś dając im coś, czego potrzebują – odpowiedź na pytanie. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć o nich więcej. Sprawdzenie przynajmniej 3 źródeł da ci wskazówki, w co uderzyć.

2.Używanie zbyt wielu terminów slangowych

Spróbuj postawić się w sytuacji swoich czytelników, jeśli jest wiele rzeczy, których nie rozumiesz, czy nadal będziesz czytać dalej? Jeśli w Twoich treściach są pewne rzeczy, które są potwierdzone, a Twoi czytelnicy dowiedzą się, że to nieprawda, czy nadal będzie Ci ufał? Rzeczywiście, musisz najpierw upewnić się, co piszesz i spróbować użyć języka, który będzie łatwo zrozumiały dla twoich czytelników. Dlatego nie używaj języka młodzieżowego w publikacjach na temat finansów, czy drugiej wojny światowej. 

3.Niewłaściwy nagłówek 

Oprócz tego, że tytuł przyciąga wzrok, powinieneś również upewnić się, że można go przeszukiwać w wyszukiwarkach. W ten sposób możesz dodać kilka słów kluczowych. Ważne jest by opisywał zawartość – był na temat. W ten sposób Twoi odbiorcy będą mogli określić, czy jest to odpowiedź na pytania, które mają na myśli. 

4.Ignorowanie SEO

Możesz zignorować SEO tylko wtedy, gdy próbujesz opowiedzieć historię lub piszesz książkę. Ale jeśli Twoim celem jest wspięcie się na szczyt wyszukiwanych fraz, SEO powinno być spójne. Tylko w ten sposób Twoje treści będą bardziej widoczne. 

 



5.Zbyt duże skupienie się na reklamowanym 
produkcie

To błąd, na który powinien uważać każdy copywriter. Tak, Twoim celem jest skierowanie pozytywnych działań na rzecz promowanej marki. Jeśli jednak Twoja treść jest po prostu pełna, tak jakbyś mówił o produkcie w prawie każdym akapicie. Na pewno znudzisz swoich odbiorców. Co więcej, mogą pomyśleć, że jesteś stronniczy. Musisz więc zachować ostrożność, rozmawiając o swojej marce.

6.Przesadne używanie przymiotników

Tak, przymiotniki są potrzebne, aby czytelnicy wyobrazili sobie opisywany przedmiot. Jednak będą bardziej zdezorientowani, gdy twoich słów będzie za dużo. Jeśli używasz około 3 przymiotników tylko na jeden temat, może to być zbyt wiele. Wydawałoby się, że po prostu im schlebiasz. 

7.Owijanie w bawełnę

Przypomnij sobie, ile razy już czytałeś jakiś tekst, chcąc dowiedzieć się więcej na temat konkretnej rzeczy, a żeby dojść do sedna musiałeś przeczytać sporą część niepotrzebnie wsadzonych w zdania słów? Myślę, że każdy znajdzie w swojej pamięci chociażby jeden przykład. 

8.Kiepskie formatowanie tekstu

Większość z nas jest wzrokowcami. Lubimy wypunktowany tekst, chronologię w zapisie, pogrubione ważne fragmenty tekstu. To one powodują, że rzucenie okiem na notkę staje się atrakcyjniejsze, bardziej zachęcające do przeczytania. Ciągły tekst zwyczajnie odpycha czytelnika.

9. Popełnianie błędów ortograficznych i interpunkcyjnych

Język polski jest jednym z najtrudniejszych języków na świecie, dlatego nie trudno tu o błędy. Szanujmy jednak naszych klientów i nie oddawajmy tekstów najeżonych błędami ortograficznymi. Brak umiejętności poprawnego posługiwania się językiem, w którym piszemy, właściwie dyskwalifikuje nas jako profesjonalnego copywritera.

10. Nieczytanie własnego tekstu

Jeden z najczęstszych błędów! W ten sposób nie wyłapiesz literówek, nieścisłości, błędów ortograficznych. Po napisaniu każdej pracy powinieneś wnikliwie przeczytać tekst – lub dać komuś by go przeredagował. Poświęć na to wystarczającą ilość czasu.

 11. Co za dużo, to niezdrowo, czyli zabranie zbyt wiele na swoje barki

Pośpiech, natłok obowiązków służbowych, presja czasu. Każdy z nas często zastanawia się – “Czy się wyrobię?”. Dokładnie w takiej sytuacji często znajdują się początkujący pisarze, którzy biorą kilka zleceń w jednym czasie i zbliża się deadline. Doba ma 24 godziny, nie warto przyjmować zbyt wielu ofert. W ten sposób szybko zyskasz złą sławę w środowisku zawodowym. 

Kiedy jesteś copywriterem, powinieneś być odpowiedzialny za swoje słowa. Twoja historia zostanie opublikowana online i będzie dostępna dla całego świata. Dlatego musisz być bardzo ostrożny i upewnić się, że wszystko jest prawdziwe, a nie tylko po to, abyś mógł coś napisać. Zwróć uwagę, że publiczność będzie trzymać się każdego Twojego słowa. Jednak to nagle zmieni się w momencie, gdy okaże się, że coś w twoich słowach jest niewiarygodne.

 




 

Miło, że czytasz nasze Artykuły :) Mamy dla Ciebie prezent! Odbierz listę 3 narzędzi do automatyzacji twojego biznesu ⤵️