Wykorzystanie storytellingu jako element skutecznej sprzedaży

  • 8 sierpnia, 2020

Wysoka ranga danej firmy wznoszącej się na rynku jest kreowana poprzez poziom emocji, który oddziałuje na odbiorców. Obecnie, jesteśmy świadkami zdobywania popularności danych produktów, przez skierowanie uwagi i wzbudzenie emocji konsumenta. Kupujemy zmysłami. Ciągle kierowany jest silny nacisk na wizerunek – zarówno osób jak i firm. Z drugiej strony, klienci stawiają wysokie wymagania w stosunku co do produktów, jakie chcą kupować. Wszyscy chcą wiedzieć, że popełniają właściwą decyzję zakupową. Najczęściej liczy się zaskoczenie, poczucie przynależności do jakiejś społeczności. Połączenie świadomości, że zrobiło się coś dobrego, wraz z wyzwoleniem pozytywnych uczuć, są obustronnie korzystne. Dzięki temu zyska zadowolony klient, który poleci zakup danego produktu, oraz firma przyciągająca klientów swoją atrakcyjną ofertą. Właśnie na tych filarach oparty jest storytelling – o którym wam pokrótce opowiem.

Najprościej, storytelling to narzędzie, które w prosty, uporządkowany sposób przedstawia chronologicznie następujące po sobie fakty. Sama opowieść stanowi podstawowy sposób przekazania innym swojej perspektywy. Dzięki takiej narracji odbiorca jest w stanie dostrzec, w jaki sposób przedsiębiorca uzyskał sukces. Jednym z ważniejszych aspektów przedstawienia oferty, jest sprytne wyróżnienie się na tle innych produktów.

Wskazówki, w jaki sposób stworzyć ciekawy storytelling:

1. Uporządkuj kolejność zdarzeń w harmonijnym porządku.

2. Wybierz to, co najbardziej mogłoby zainteresować odbiorcę.

3. Zawrzyj w tekście jak najwięcej wątków wywierających emocje – szok, niedowierzanie, napięcie, aprobatę.

4.  Dbaj o dynamiczność historii.

5. Stwórz opowiadanie na bazie swojego życia codziennego, oparte na prawdzie.

6. Prosty język przekazu – każdy powinien zrozumieć zamysł.

Odpowiednia konstrukcja opowieści otwiera możliwości wzmocnienia wizerunku Twojej marki. To proste narzędzie może pomóc Ci skutecznie sprzedać swoje produkty. Wywieranie na adresacie emocji, pomaga w łatwiejszym rozumieniu kontekstu oraz szybszym podejmowaniu decyzji zakupowej. Ponadto interesująca i angażująca historia nie tylko radzi sobie lepiej z dużym przepływem informacji na temat składanej oferty, ale również aktywizuje więcej obszarów mózgu niż w przypadku przekazu statystycznego, nastawionego na suche fakty i liczby. Nawet do 80-90% decyzji podejmujemy podświadomie w oparciu o emocje. Warto zaznaczyć, że storytelling wprowadza spokój, harmonizuje przekazywane informacje kierowane bezpośrednio do potencjalnego klienta bodźcami emocjonalnymi, które zwracają uwagę i zachęcają do wysłuchania, tego co sprzedawca ma do powiedzenia.

Opowiedzenie klientom historii może również przynieść kolejną korzyść, a mianowicie – zainspirować ich do opowiadania. Jeśli opowieść będzie skuteczna i dostatecznie ciekawa, jest duża szansa, że zostanie przekazana dalej. Ustny przekaz ma niezwykle duże znaczenie w promowaniu produktów. Istotnym punktem, może okazać odwołanie się do historii założycieli i zwrócenie uwagi na jej punkty przełomowe. Rewelacyjnym założycielem ogromnej marki jest Steve Jobs, który ze swoim przyjacielem założył firmę Apple w garażu. Nieoczekiwane wyrzucenie go z Apple i utworzenie Pixara wzbudziło wiele emocji na świecie. Historia ta, przekazywana z „ust do ust”, rozpowszechniła się. Stała się ważną częścią wizerunku marki Apple oraz Pixar. Emocjonalne przywiązanie do opowieści, ukazało ludziom, że sukces tkwi w tym, co najprostsze. Dojście na szczyt zawsze rozpoczyna się od determinacji i potencjału, który każdy z nas nosi w sobie.

Najważniejszym fundamentem każdej skutecznej opowieści leży idea konfliktu – odnalezienie oraz precyzyjne sformułowanie problemu. W efekcie marka staje się niemal religią. Do dzisiaj, firma Apple tworzy swego rodzaju społeczność. Każdy konsument, czerpiący korzyści z produktów Apple czuje przynależność do tej grupy. Oferta trafiła do klientów, czego efektem jest ich tak wielki sukces i popularność na rynku światowym. Skuteczność sprzedaży rośnie, gdy jest oparta na dobrze skonstruowanej historii. Dynamika, kreatywność, szybkość reakcji i zaangażowanie to cechy, które przypisujemy idei storytellingu.

Miło, że czytasz nasze Artykuły :) Mamy dla Ciebie prezent! Odbierz listę 3 narzędzi do automatyzacji twojego biznesu ⤵️